24 Şubat 2017 Cuma

Yüksek Topuklar

     Murathan Mungan tartışmasız en çok sevdiğim Türk yazarı. Şu ana kadar okuduğum tüm kitaplarını çok beğendim.


      Yüksek Topuklar'ı da büyük bir keyifle okudum. Hatta öyle ki kitap bitsin istemedim. Bitince de kendimi kötü hissettim ve birkaç gün başka bir kitaba başlayamadım. Daha önce yazarın; Şairin Romanı, Harita Metod Defteri, Lal Masalları, Kaf Dağı'nın Önü, Çador ve Paranın Cinleri adlı kitaplarını okudum. Hepsi ama hepsi birbirinden güzeldi.

    

        Gelelim Yüksek Topuklar'a. Kitabı elime alır almaz daha ilk cümlesinden müthiş etkilendim. Nedir bu cümle derseniz;

        "Hayatım içimden geçen cümleler içinde geçti."

      Sonrası da aynı güzellikte devam etti. Her zamanki şiirsel dili beni benden aldı ve götürdü. Yazar bu kitabı 1993-2002 yıllar arasında yazmış.

       Kitabın konusu kısaca şöyle: Kitabın ana kahramanı Nermin, arkadaşının kızı olan 5 yaşındaki Tuğde'ye beş günlüğüne bakar. İşte kitap bu beş günlük süreci kapsar. Nermin'in Tuğde'yle katıldığı ortamlar ve bu ortamlarda karşılaştığı insanlar anlatılır. Çok sıradan gibi görünen bu konunun içinde bana göre bir hazine gizli. Her birisi özenle seçilmiş cümlelerde pek çok yaşam ve bakış açısı anlatılmış. Kitap bir nevi Nermin'in günlüğü niteliğindedir. Kitabın sonunda Nermin yazdıklarını gay olan bir yazar arkadaşına götürür ve okumasını ister. Kitabına vereceği isim ise bellidir: "Yüksek Topuklar"  ( Bana göre Nermin'in gay arkadaşı da Murathan Mungan'dır).


      
         Murathan Mungan'ın kitaplarını ne zaman okusam hep aynı sorunla karşılaşırım. Çok beğendiğim cümleleri bir yerlere not almak isterim ve işin içinden çıkamam. Çünkü beğendiklerimi yazmaya kalkışsam kitabın tamamını yazmak gibi bir durumla karşı karşıya kalıyorum.

         Bu kitapta beni en çok şaşırtan şey ise; yazarın kadın dünyasını çok iyi bilmesi oldu. Ancak bir kadının yazabileceği bu hikayeyi nasıl oluyor da yazabiliyor anlayamıyorum. Kitabın pek çok yerinde kendimi gördüm. Kitap tamamen kadınlar üzerine olduğu için siz de mutlaka kendinize dair bir şeyleri bu kitapta bulabilirsiniz. Hatta çevrenizde ki kadınları kitapta görürseniz benim gibi şaşırmayın. İnanılmaz bir gözlem ve empati var bu kitapta.

      

         Kitap bende terapi etkisi yaratı. Murathan Mungan dururken terapiste gitmeye hiç gerek yok inanın bana. Moraliniz mi bozuk, insanlara mı kızdınız ya da kırıldınız. Alın hemen elinize bir Murathan Mungan kitabı ve bırakın o eşsiz cümleler sizi teselli etsin.

      Sayfa 421: " Geçtiğimiz yollarda kaybettiklerimizin bize en büyük kötülüğü, kendilerini tekrar tekrar hatırlatmalarıdır. Bir kere kaybetmekle kurtulamadığımız şeylerdir. YOKLUKLARI HAYATIMIZDAKİ VARIKLARI HALİNE GELİR. Hep, ama hep hatırlarız. Ne biçim kaybetmektir bu?"

      Sayfa 424: " Sevdiklerimizin hayatına ya erken girer ya geç kalırız. Bütün aşk dramları da bundan doğar zaten."

      Ben Nermin'i de Tuğde'yi de ( bütün iticiliğine rağmen) çok severek okudum. Size de tavsiye ederim. Eminim bana hak vereceksiniz.

3 yorum:

burcu dedi ki...

Ovv çok uzun zaman oldu bu kitabı okuyalı. Hediye idi, kitaplığımda hala. Mungan'ı severim.

feride'sviolet dedi ki...

Murathan Mungan okumayı çok severim. Lise yıllarında bu kitaba birkaç kere başlayıp devamını getirememiştim. Şimdi tam zamanıdır belki. İyi ki hatırlattınız, teşekkürler

Derdest fikirler dedi ki...

Bence da tam zamanıdır. :)

Yorum Gönder