15 Mart 2015 Pazar

Piruze/ Şam'da Bir Türk Gelini


         Simurg kitap grubumla bu ay Sinan Akyüz'ü ağırladık. Yazarın iki kitabını seçtik. Biri son çıkan Aşk Başka Evde, diğeri ise Piruze. Ben sadece Piruze'yi okuyabildim ( bu sıralar fazla kitap okuyamıyorum, ara ara yavaşlıyorum sonra yine yoğun bir şekilde kitap okuyorum, bu sıralar yavaşlama dönemim). Yıllar önce yazlıkta Şahika ve Feraye adlı kitabı okumuştum, bu kitapta Sinan Akyüz'e ait. Piruze'yi okuyunca bu iki kitap arasında benzer noktalar olduğunu gördüm. Her iki kitapta da Arap dünyasına gelin giden kişilerden bahsediliyor. Birinci kitaptaki iki kız kardeş Ürdün'e, Piruze ie Şam'a gelin gidiyor. Her iki kitapta kadınlar kocalarından şiddet görüyorlar ve her ikisinde de ülkeden kaçarak kurtuluyorlar. Ne yazık ki bu kadınlar çocuklarını kaçtıkları ülkelerde bırakmak zorunda kalıyorlar. Yanlış hatırlamıyorsam Şahika ve Feraye'de kızını kurtarıyor ama oğlunu kaçıramıyor, Piruze ise daha şanssız üç çocuğun üçünü de Şam'da bırakıyor ve tam 21 yıl sonra onlara kavuşabiliyor.


          Kitap tarz olarak bana hiç uygun değil. Böyle kitapları genelde yazlıkta deniz kıyısında okuyorum. Bana göre çok satan kitaplar kumsal kitapları. Kitabın edebi bir içeriği yok, kahramanlar derinlenmesine işlenmiyor, olay üzerine bir anlatım söz konusu. Hani başımızda geçen olayları anlatırız ya, aynen öyle bir dil kullanılmış. Zaten kitapta da Piruze yaşadıklarını çocukluk arkadaşı olan Kim'e anlatıyor. Kim Londra'dan sınıf arkadaşı. Piruze bir diplomat kızı bundan dolayı çocukluğu ve gençliği değişik ülkelerde geçiyor; Arnavutluk, İngiltere, Suriye yaşadığı ülkeler. Kitap gerçek bir hikayeyi anlatıyor, kurgu değil.


         Sinan Akyüz'le yaptığımız sohbette bu iki kitabın ortak noktalarını söylediğimde bana bu kitaplardaki kişilerin birbirlerini tanıdığını söyledi. Piruze kitabında geçen Sevim Teyze karakteri ilk kitaptaki Feraye'nin kızıymış.Her iki kitapta da Türk Hukuku ile Şeriat hukuku arasında nasıl bir uçurum olduğu anlatılıyor. Arap dünyasında kadının çocukları üzerinde hiçbir hakkı yok. Erkek isterse kadını boşar ama çocuklar babaya verilir. Bu kitapları özellikle şeriat hayranlığı taşıyan kadınların okumasını isterim. Belki bu kadınların başına gelenlerden biraz ders alırlar.

     Kafamı meşgul etmesin, rahat okuyabileceğim bir kitap olsun derseniz bu kitapları tavsiye ederim sizlere, iyi okumalar dilerim.

2 yorum:

kitaplarla beslenmek dedi ki...

Kafamı meşgul etmesin, rahat okuyabileceğim bir kitap olsun dediğim zamanlar için bu kitabı sahaftan çok uygun bir fiyata almıştım. Henüz okumadım ama. Canım yorumların gerçekten çok iyi. Tebrik ediyorum seni.

Derdest fikirler dedi ki...

Çok teşekkür ederim :)

Yorum Gönder